Uso de las mini entrevistas múltiples en el proceso de selección de ingresantes para la Carrera de Medicina de la Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina

Tesis Materias > Educación Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster
Universidad Internacional Iberoamericana México > Docencia > Trabajos finales de Máster
Cerrado Español La política de ingreso de la carrera de Medicina en la Universidad Nacional de Río Negro (UNRN) guarda coherencia con el modelo pedagógico y el perfil de egreso propuesto. Establece un proceso de selección explícito que incluye un examen sumativo y Mini Entrevistas Múltiples (MEM). El primero evalúa aspectos cognitivos y las MEM evalúan componentes no cognitivos, a saber, pensamiento crítico pensamiento ético, trabajo en equipo, responsabilidad, aptitud para el autoaprendizaje, capacidad de autocrítica, tolerancia a la incertidumbre y pensamiento intercultural. Los resultados de ambos conforman el orden de mérito. La estrategia de MEM consiste en un circuito estructurado de estaciones con un evaluador diferente en cada estación, quien evalúa el rendimiento del candidato para diferentes atributos no cognitivos en una escala de Likert. Aunque es un método reconocido y ampliamente validado, no existen antecedentes en Argentina para su uso en selección de ingresantes a carreras universitarias.El objetivo del presente trabajo fue investigar la implementación de MEM para el ingreso a Medicina de la UNRN y elaborar una propuesta de recomendaciones para la mejora de la herramienta de las MEM y su aplicación en el proceso de reclutamiento de la siguiente cohorte. Para ello se evaluó la confiabilidad y aceptabilidad de las MEM, así como la influencia que tuvo su uso en la conformación del orden de mérito.La confiabilidad de las mini-entrevistas múltiples de seis estaciones de seis minutos cada una, en la que participaron 67 estudiantes que previamente habían aprobado el examen escrito, estudiada a través del alfa de Cronbach obtuvo un valor aceptable de 0,7.La aceptabilidad, por parte de los docentes y alumnos, de las mini-entrevistas múltiples como parte del proceso de ingreso fue alta. Tanto los evaluadores como los entrevistadores tuvieron un alto grado de satisfacción general, el objetivo de la herramienta y mostraron altos niveles de satisfacción general. Respecto del impacto de las mini-entrevistas en el orden de mérito, se vio que el hecho de incluir las mini-entrevistas (con el valor ponderado de 60%) afectó la decisión de ingreso de un 20% de los casos en comparación con la utilización exclusiva del resultado del examen.La propuesta de recomendaciones, cuyos beneficiarios son los organizadores del curso de ingreso y las futuras cohortes, incluye aumentar la capacitación para docentes entrevistadores, fortalecer la información respecto del objetivo de las mini-entrevistas múltiples durante el ingreso, modificar la escala de calificación de las rúbricas de evaluación, reducir el tiempo en las estaciones y analizar la conveniencia de que la totalidad de los aspirantes realicen las MEM. metadata Tognetti, Celia mail celia.tognetti@gmail.com (2022) Uso de las mini entrevistas múltiples en el proceso de selección de ingresantes para la Carrera de Medicina de la Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina. Masters thesis, SIN ESPECIFICAR.

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Resumen

La política de ingreso de la carrera de Medicina en la Universidad Nacional de Río Negro (UNRN) guarda coherencia con el modelo pedagógico y el perfil de egreso propuesto. Establece un proceso de selección explícito que incluye un examen sumativo y Mini Entrevistas Múltiples (MEM). El primero evalúa aspectos cognitivos y las MEM evalúan componentes no cognitivos, a saber, pensamiento crítico pensamiento ético, trabajo en equipo, responsabilidad, aptitud para el autoaprendizaje, capacidad de autocrítica, tolerancia a la incertidumbre y pensamiento intercultural. Los resultados de ambos conforman el orden de mérito. La estrategia de MEM consiste en un circuito estructurado de estaciones con un evaluador diferente en cada estación, quien evalúa el rendimiento del candidato para diferentes atributos no cognitivos en una escala de Likert. Aunque es un método reconocido y ampliamente validado, no existen antecedentes en Argentina para su uso en selección de ingresantes a carreras universitarias.El objetivo del presente trabajo fue investigar la implementación de MEM para el ingreso a Medicina de la UNRN y elaborar una propuesta de recomendaciones para la mejora de la herramienta de las MEM y su aplicación en el proceso de reclutamiento de la siguiente cohorte. Para ello se evaluó la confiabilidad y aceptabilidad de las MEM, así como la influencia que tuvo su uso en la conformación del orden de mérito.La confiabilidad de las mini-entrevistas múltiples de seis estaciones de seis minutos cada una, en la que participaron 67 estudiantes que previamente habían aprobado el examen escrito, estudiada a través del alfa de Cronbach obtuvo un valor aceptable de 0,7.La aceptabilidad, por parte de los docentes y alumnos, de las mini-entrevistas múltiples como parte del proceso de ingreso fue alta. Tanto los evaluadores como los entrevistadores tuvieron un alto grado de satisfacción general, el objetivo de la herramienta y mostraron altos niveles de satisfacción general. Respecto del impacto de las mini-entrevistas en el orden de mérito, se vio que el hecho de incluir las mini-entrevistas (con el valor ponderado de 60%) afectó la decisión de ingreso de un 20% de los casos en comparación con la utilización exclusiva del resultado del examen.La propuesta de recomendaciones, cuyos beneficiarios son los organizadores del curso de ingreso y las futuras cohortes, incluye aumentar la capacitación para docentes entrevistadores, fortalecer la información respecto del objetivo de las mini-entrevistas múltiples durante el ingreso, modificar la escala de calificación de las rúbricas de evaluación, reducir el tiempo en las estaciones y analizar la conveniencia de que la totalidad de los aspirantes realicen las MEM.

Tipo de Documento: Tesis (Masters)
Palabras Clave: Ingreso universitario, mini entrevistas múltiples, examen de ingreso, orden de mérito, medicina
Clasificación temática: Materias > Educación
Divisiones: Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster
Universidad Internacional Iberoamericana México > Docencia > Trabajos finales de Máster
Depositado: 17 Nov 2023 23:30
Ultima Modificación: 17 Nov 2023 23:30
URI: https://repositorio.unini.edu.mx/id/eprint/2217

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Influence of E-learning training on the acquisition of competences in basketball coaches in Cantabria

The main aim of this study was to analyse the influence of e-learning training on the acquisition of competences in basketball coaches in Cantabria. The current landscape of basketball coach training shows an increasing demand for innovative training models and emerging pedagogies, including e-learning-based methodologies. The study sample consisted of fifty students from these courses, all above 16 years of age (36 males, 14 females). Among them, 16% resided outside the autonomous community of Cantabria, 10% resided more than 50 km from the city of Santander, 36% between 10 and 50 km, 14% less than 10 km, and 24% resided within Santander city. Data were collected through a Google Forms survey distributed by the Cantabrian Basketball Federation to training course students. Participation was voluntary and anonymous. The survey, consisting of 56 questions, was validated by two sports and health doctors and two senior basketball coaches. The collected data were processed and analysed using Microsoft® Excel version 16.74, and the results were expressed in percentages. The analysis revealed that 24.60% of the students trained through the e-learning methodology considered themselves fully qualified as basketball coaches, contrasting with 10.98% of those trained via traditional face-to-face methodology. The results of the study provide insights into important characteristics that can be adjusted and improved within the investigated educational process. Moreover, the study concludes that e-learning training effectively qualifies basketball coaches in Cantabria.

Producción Científica

Josep Alemany Iturriaga mail josep.alemany@uneatlantico.es, Álvaro Velarde-Sotres mail alvaro.velarde@uneatlantico.es, Javier Jorge mail , Kamil Giglio mail ,

Alemany Iturriaga

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Carotenoids Intake and Cardiovascular Prevention: A Systematic Review

Background: Cardiovascular diseases (CVDs) encompass a variety of conditions that affect the heart and blood vessels. Carotenoids, a group of fat-soluble organic pigments synthesized by plants, fungi, algae, and some bacteria, may have a beneficial effect in reducing cardiovascular disease (CVD) risk. This study aims to examine and synthesize current research on the relationship between carotenoids and CVDs. Methods: A systematic review was conducted using MEDLINE and the Cochrane Library to identify relevant studies on the efficacy of carotenoid supplementation for CVD prevention. Interventional analytical studies (randomized and non-randomized clinical trials) published in English from January 2011 to February 2024 were included. Results: A total of 38 studies were included in the qualitative analysis. Of these, 17 epidemiological studies assessed the relationship between carotenoids and CVDs, 9 examined the effect of carotenoid supplementation, and 12 evaluated dietary interventions. Conclusions: Elevated serum carotenoid levels are associated with reduced CVD risk factors and inflammatory markers. Increasing the consumption of carotenoid-rich foods appears to be more effective than supplementation, though the specific effects of individual carotenoids on CVD risk remain uncertain.

Producción Científica

Sandra Sumalla Cano mail sandra.sumalla@uneatlantico.es, Imanol Eguren García mail imanol.eguren@uneatlantico.es, Álvaro Lasarte García mail , Thomas Prola mail thomas.prola@uneatlantico.es, Raquel Martínez Díaz mail raquel.martinez@uneatlantico.es, Iñaki Elío Pascual mail inaki.elio@uneatlantico.es,

Sumalla Cano

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Performance of the 4C and SEIMC scoring systems in predicting mortality from onset to current COVID-19 pandemic in emergency departments

The evolution of the COVID-19 pandemic has been associated with variations in clinical presentation and severity. Similarly, prediction scores may suffer changes in their diagnostic accuracy. The aim of this study was to test the 30-day mortality predictive validity of the 4C and SEIMC scores during the sixth wave of the pandemic and to compare them with those of validation studies. This was a longitudinal retrospective observational study. COVID-19 patients who were admitted to the Emergency Department of a Spanish hospital from December 15, 2021, to January 31, 2022, were selected. A side-by-side comparison with the pivotal validation studies was subsequently performed. The main measures were 30-day mortality and the 4C and SEIMC scores. A total of 27,614 patients were considered in the study, including 22,361 from the 4C, 4,627 from the SEIMC and 626 from our hospital. The 30-day mortality rate was significantly lower than that reported in the validation studies. The AUCs were 0.931 (95% CI: 0.90–0.95) for 4C and 0.903 (95% CI: 086–0.93) for SEIMC, which were significantly greater than those obtained in the first wave. Despite the changes that have occurred during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic, with a reduction in lethality, scorecard systems are currently still useful tools for detecting patients with poor disease risk, with better prognostic capacity.

Producción Científica

Pedro Ángel de Santos Castro mail , Carlos del Pozo Vegas mail , Leyre Teresa Pinilla Arribas mail , Daniel Zalama Sánchez mail , Ancor Sanz-García mail , Tony Giancarlo Vásquez del Águila mail , Pablo González Izquierdo mail , Sara de Santos Sánchez mail , Cristina Mazas Pérez-Oleaga mail cristina.mazas@uneatlantico.es, Irma Dominguez Azpíroz mail irma.dominguez@unini.edu.mx, Iñaki Elío Pascual mail inaki.elio@uneatlantico.es, Francisco Martín-Rodríguez mail ,

de Santos Castro

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Enhanced detection of diabetes mellitus using novel ensemble feature engineering approach and machine learning model

Diabetes is a persistent health condition led by insufficient use or inappropriate use of insulin in the body. If left undetected, it can lead to further complications involving organ damage such as heart, lungs, and eyes. Timely detection of diabetes helps obtain the right medication, diet, and exercise plan to lead a healthy life. ML approach has been utilized to obtain rapid and reliable diabetes detection, however, existing approaches suffer from the use of limited datasets, lack of generalizability, and lower accuracy. This study proposes a novel feature extraction approach to overcome these limitations by using an ensemble of convolutional neural network (CNN) and long short-term memory (LSTM) models. Multiple datasets are combined to make a larger dataset for experiments and multiple features are utilized for investigating the efficacy of the proposed approach. Features from the extra tree classifier, CNN, and LSTM are also considered for comparison. Experimental results reveal the superb performance of CNN-LSTM-based features with random forest model obtaining a 0.99 accuracy score. This performance is further validated by comparison with existing approaches and k-fold cross-validation which shows the proposed approach provides robust results.

Producción Científica

Furqan Rustam mail , Ahmad Sami Al-Shamayleh mail , Rahman Shafique mail , Silvia Aparicio Obregón mail silvia.aparicio@uneatlantico.es, Rubén Calderón Iglesias mail ruben.calderon@uneatlantico.es, J. Pablo Miramontes Gonzalez mail , Imran Ashraf mail ,

Rustam

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Side effects associated with homogenous and heterogenous doses of Oxford–AstraZeneca vaccine among adults in Bangladesh: an observational study

Assessment of side effects associated with COVID-19 vaccination is required to monitor safety issues and acceptance of vaccines in the long term. We found a significant knowledge gap in the safety profile of COVID-19 vaccines in Bangladesh. We enrolled 1805 vaccine recipients from May 5, 2021, to April 4, 2023. Kruskal-Wallis test and χ2 test were performed. Multivariable logistic regression was also performed. First, second and third doses were administered among 1805, 1341, and 923 participants, respectively. Oxford–AstraZeneca (2946 doses) was the highest administered followed by Sinopharm BIBP (551 doses), Sinovac (214 doses), Pfizer-BioNTech (198 doses), and Moderna (160 doses), respectively. Pain at the injection site (80-90%, 3200–3600), swelling (85%, 3458), redness (78%, 3168), and heaviness in hand (65%, 2645) were the most common local effects, and fever (85%, 3458), headache (82%, 3336), myalgia (70%, 2848), chills (67%, 2726), muscle pain (60%, 2441) were the most prevalent systemic side effects reported within 48 h of vaccination. Thrombosis was only reported among the Oxford–AstraZeneca recipients (3.5-5.7%). Both local and systemic effects were significantly associated with the Oxford–AstraZeneca (p-value < 0.05), Pfizer–BioNTech (p-value < 0.05), and Moderna (p-value < 0.05) vaccination. Chronic urticaria and psoriasis were reported by 55-60% of the recipients after six months or later. The highest percentage of local and systemic effects after 2nd and 3rd dose were found among recipients of Moderna followed by Pfizer-BioNTech and Oxford–AstraZeneca. Homogenous doses of Oxford–AstraZeneca and heterogenous doses of Moderna and Pfizer-BioNTech were significantly associated with elevated adverse effects. Females, aged above 60 years with preexisting health conditions had higher risks. Vaccination with Pfizer-BioNTech (OR 4.34, 95% CI 3.95–4.58) had the highest odds of severe and long-term effects followed by Moderna (OR 4.15, 95% CI 3.92–4.69) and Oxford–AstraZeneca (OR 3.89, 95% CI 3.45–4.06), respectively. This study will provide an integrated insight into the safety profile of COVID-19 vaccines.

Producción Científica

Nadim Sharif mail , Rubayet Rayhan Opu mail , Tama Saha mail , Afsana Khan mail , Abrar Aljohani mail , Meshari A. Alsuwat mail , Carlos O. García mail , Annia A. Vázquez mail annia.almeyda@uneatlantico.es, Khalid J. Alzahrani mail , J. Pablo Miramontes-González mail , Shuvra Kanti Dey mail ,

Sharif