Conflictos internacionales en torno a los contratos marítimos de transporte: perspectivas para la resolución de los conflictos y determinar quién responde en caso de incumplimiento

Thesis Subjects > Social Sciences Ibero-american International University > Research > Doctoral Thesis Cerrado Español El ser humano, en la necesidad de transportar cosas o personas de un punto a otro, bien fuera con fines comerciales o no, siempre ha buscado la forma más eficaz y eficiente de llevar a cabo dicho propósito. En este contexto se las ideado para salvar obstáculos duros y peligrosos como son los mares y océanos que bañan las costas del planeta tierra. Ya en época de los faraones se navegaba con fines comerciales transportando mercancías a lo largo del Nilo. En esa ansia por ir más allá de lo conocido para buscar riquezas, el ser humano, por medio de la navegación, ha conquistado todos los rincones de este basto planeta. Desde los sumerios, fenicios y griegos, pasando por Cristóbal Colón, Hernán Cortes, Francisco Vázquez de Coronado y Luján, Francisco Pizarro y otros muchos, han utilizado el transporte marítimo no sólo con la idea de conquistar tierras nuevas sino transportar sus productos a sus reinos europeos. Hoy en día el transporte por mar de mercancías es el más utilizado por la capacidad de los grandes buques, así como los costes más reducidos que otros medios de transporte. En el estudio del transporte marítimo hay que tener en cuenta, de inicio, los antecedentes que existen al respecto, así como los sujetos que participan en él. Importantes son los sujetos al ser los que hacen posible que el transporte por mar se realice de la forma más efectiva y eficiente posible, moviendo la economía del transporte, tanto de pasajeros como muy especialmente de toda clase de productos, y, por lo tanto, generando mercados en todas las costas del planeta y, como consecuencia de ello, generando riqueza no sólo para los actores directos, aquellos sujetos que intervienen directamente en el negocio del transporte en sí, sino también para los países cuyos puertos reciben las mercancías teniendo como destinatarios finales todos los que habitan en los mismos. Hemos de resaltar que el transporte marítimo es el empleado no sólo para grandes cargas de productos de primer orden como el petróleo, el cemento, arena, gas, madera, etc. sino también para el pequeño consumidor y más si cabe desde el boom de tecnológicas del mercado on-line como AMAZON o ALIBABA entre otras. En cuanto a datos estadísticos la Conferencia de las Naciones Unidas sobre Comercio y Desarrollo, derivado del decimoséptimo período de sesiones celebradas en Ginebra en fecha 11 a 13 de julio de 2018 por el Grupo Intergubernamental de Expertos en Derecho y Política de la Competencial, publica, con fecha 2 de mayo de 2018, que “más del 80% del comercio mundial de mercancías en volumen y más del 70% en valor se transportan por mar y se manejan en los puertos marítimos de todo el mundo. Se estima que el volumen del comercio marítimo mundial crecerá a una tasa anual compuesta del 3,2% en el período 2017-2021. Por consiguiente, el transporte marítimo es muy importante para el comercio y el desarrollo”. La importancia de la realidad objeto de investigación nos hace pensar en soluciones a la falta de legislación uniforme de relevancia jurídica a nivel internacional por la cual se someterían los distintos usuarios de las vías marítimas pertenecientes a diferentes nacionalidades. Estas soluciones, a falta de consenso legislativo, son los seguros marítimos o el sometimiento a arbitraje. Abordaremos la importancia de los seguros en los casos de riesgos de la mar, así como la posibilidad de incluir las cláusulas de arbitraje en los contratos de transporte marítimo que representan el mecanismo idóneo alternativo a la resolución judicial de los conflictos que pudieran surgir cuando algún imprevisto no permite llevar a cabo el negocio de forma pacífica. También llamaremos la atención de la falta de consenso internacional tanto para la aprobación de la normativa que regule los transportes marítimos, como es el caso de las Reglas de Rotterdam, así como la falta de consenso en la legislación referente a arbitraje marítimo. Por lo que abarca el estudio nos inclinamos por llevar a cabo un análisis documental, como técnica e instrumento perteneciente a la investigación cualitativa, así como analítica y sintética, trabajando directamente sobre todo tipo de material documental de forma analítica, buscando soluciones en el estudio de los libros, artículos, conferencias, y otras fuentes que nos permitan, avanzada la investigación, generar proposiciones de los datos elegidos por su utilidad para nuestro estudio, y de esta forma poder exponer de forma clara todas aquellas conclusiones a las que vayamos llegando con la información extraída de los documentos objeto de estudio para nuestra tarea. metadata Callón Rivas, Manuel mail manuelcallon@hotmail.es (2022) Conflictos internacionales en torno a los contratos marítimos de transporte: perspectivas para la resolución de los conflictos y determinar quién responde en caso de incumplimiento. Doctoral thesis, UNSPECIFIED.

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Abstract

El ser humano, en la necesidad de transportar cosas o personas de un punto a otro, bien fuera con fines comerciales o no, siempre ha buscado la forma más eficaz y eficiente de llevar a cabo dicho propósito. En este contexto se las ideado para salvar obstáculos duros y peligrosos como son los mares y océanos que bañan las costas del planeta tierra. Ya en época de los faraones se navegaba con fines comerciales transportando mercancías a lo largo del Nilo. En esa ansia por ir más allá de lo conocido para buscar riquezas, el ser humano, por medio de la navegación, ha conquistado todos los rincones de este basto planeta. Desde los sumerios, fenicios y griegos, pasando por Cristóbal Colón, Hernán Cortes, Francisco Vázquez de Coronado y Luján, Francisco Pizarro y otros muchos, han utilizado el transporte marítimo no sólo con la idea de conquistar tierras nuevas sino transportar sus productos a sus reinos europeos. Hoy en día el transporte por mar de mercancías es el más utilizado por la capacidad de los grandes buques, así como los costes más reducidos que otros medios de transporte. En el estudio del transporte marítimo hay que tener en cuenta, de inicio, los antecedentes que existen al respecto, así como los sujetos que participan en él. Importantes son los sujetos al ser los que hacen posible que el transporte por mar se realice de la forma más efectiva y eficiente posible, moviendo la economía del transporte, tanto de pasajeros como muy especialmente de toda clase de productos, y, por lo tanto, generando mercados en todas las costas del planeta y, como consecuencia de ello, generando riqueza no sólo para los actores directos, aquellos sujetos que intervienen directamente en el negocio del transporte en sí, sino también para los países cuyos puertos reciben las mercancías teniendo como destinatarios finales todos los que habitan en los mismos. Hemos de resaltar que el transporte marítimo es el empleado no sólo para grandes cargas de productos de primer orden como el petróleo, el cemento, arena, gas, madera, etc. sino también para el pequeño consumidor y más si cabe desde el boom de tecnológicas del mercado on-line como AMAZON o ALIBABA entre otras. En cuanto a datos estadísticos la Conferencia de las Naciones Unidas sobre Comercio y Desarrollo, derivado del decimoséptimo período de sesiones celebradas en Ginebra en fecha 11 a 13 de julio de 2018 por el Grupo Intergubernamental de Expertos en Derecho y Política de la Competencial, publica, con fecha 2 de mayo de 2018, que “más del 80% del comercio mundial de mercancías en volumen y más del 70% en valor se transportan por mar y se manejan en los puertos marítimos de todo el mundo. Se estima que el volumen del comercio marítimo mundial crecerá a una tasa anual compuesta del 3,2% en el período 2017-2021. Por consiguiente, el transporte marítimo es muy importante para el comercio y el desarrollo”. La importancia de la realidad objeto de investigación nos hace pensar en soluciones a la falta de legislación uniforme de relevancia jurídica a nivel internacional por la cual se someterían los distintos usuarios de las vías marítimas pertenecientes a diferentes nacionalidades. Estas soluciones, a falta de consenso legislativo, son los seguros marítimos o el sometimiento a arbitraje. Abordaremos la importancia de los seguros en los casos de riesgos de la mar, así como la posibilidad de incluir las cláusulas de arbitraje en los contratos de transporte marítimo que representan el mecanismo idóneo alternativo a la resolución judicial de los conflictos que pudieran surgir cuando algún imprevisto no permite llevar a cabo el negocio de forma pacífica. También llamaremos la atención de la falta de consenso internacional tanto para la aprobación de la normativa que regule los transportes marítimos, como es el caso de las Reglas de Rotterdam, así como la falta de consenso en la legislación referente a arbitraje marítimo. Por lo que abarca el estudio nos inclinamos por llevar a cabo un análisis documental, como técnica e instrumento perteneciente a la investigación cualitativa, así como analítica y sintética, trabajando directamente sobre todo tipo de material documental de forma analítica, buscando soluciones en el estudio de los libros, artículos, conferencias, y otras fuentes que nos permitan, avanzada la investigación, generar proposiciones de los datos elegidos por su utilidad para nuestro estudio, y de esta forma poder exponer de forma clara todas aquellas conclusiones a las que vayamos llegando con la información extraída de los documentos objeto de estudio para nuestra tarea.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: Transporte marítimo, globalización, buque, seguro marítimo, mercancías, siniestro, conflicto, soluciones.
Subjects: Subjects > Social Sciences
Divisions: Ibero-american International University > Research > Doctoral Thesis
Date Deposited: 21 Sep 2023 23:30
Last Modified: 21 Sep 2023 23:30
URI: https://repositorio.unini.edu.mx/id/eprint/1055

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Detecting hate in diversity: a survey of multilingual code-mixed image and video analysis

The proliferation of damaging content on social media in today’s digital environment has increased the need for efficient hate speech identification systems. A thorough examination of hate speech detection methods in a variety of settings, such as code-mixed, multilingual, visual, audio, and textual scenarios, is presented in this paper. Unlike previous research focusing on single modalities, our study thoroughly examines hate speech identification across multiple forms. We classify the numerous types of hate speech, showing how it appears on different platforms and emphasizing the unique difficulties in multi-modal and multilingual settings. We fill research gaps by assessing a variety of methods, including deep learning, machine learning, and natural language processing, especially for complicated data like code-mixed and cross-lingual text. Additionally, we offer key technique comparisons, suggesting future research avenues that prioritize multi-modal analysis and ethical data handling, while acknowledging its benefits and drawbacks. This study attempts to promote scholarly research and real-world applications on social media platforms by acting as an essential resource for improving hate speech identification across various data sources.

Producción Científica

Hafiz Muhammad Raza Ur Rehman mail , Mahpara Saleem mail , Muhammad Zeeshan Jhandir mail , Eduardo René Silva Alvarado mail eduardo.silva@funiber.org, Helena Garay mail helena.garay@uneatlantico.es, Imran Ashraf mail ,

Raza Ur Rehman

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Evaluating the impact of deep learning approaches on solar and photovoltaic power forecasting: A systematic review

Accurate solar and photovoltaic (PV) power forecasting is essential for optimizing grid integration, managing energy storage, and maximizing the efficiency of solar power systems. Deep learning (DL) models have shown promise in this area due to their ability to learn complex, non-linear relationships within large datasets. This study presents a systematic literature review (SLR) of deep learning applications for solar PV forecasting, addressing a gap in the existing literature, which often focuses on traditional ML or broader renewable energy applications. This review specifically aims to identify the DL architectures employed, preprocessing and feature engineering techniques used, the input features leveraged, evaluation metrics applied, and the persistent challenges in this field. Through a rigorous analysis of 26 selected papers from an initial set of 155 articles retrieved from the Web of Science database, we found that Long Short-Term Memory (LSTM) networks were the most frequently used algorithm (appearing in 32.69% of the papers), closely followed by Convolutional Neural Networks (CNNs) at 28.85%. Furthermore, Wavelet Transform (WT) was found to be the most prominent data decomposition technique, while Pearson Correlation was the most used for feature selection. We also found that ambient temperature, pressure, and humidity are the most common input features. Our systematic evaluation provides critical insights into state-of-the-art DL-based solar forecasting and identifies key areas for upcoming research. Future research should prioritize the development of more robust and interpretable models, as well as explore the integration of multi-source data to further enhance forecasting accuracy. Such advancements are crucial for the effective integration of solar energy into future power grids.

Producción Científica

Oussama Khouili mail , Mohamed Hanine mail , Mohamed Louzazni mail , Miguel Ángel López Flores mail miguelangel.lopez@uneatlantico.es, Eduardo García Villena mail eduardo.garcia@uneatlantico.es, Imran Ashraf mail ,

Khouili

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Measurement of chest muscle mass in COVID-19 patients on mechanical ventilation using tomography

Background: Sarcopenia, characterized by a reduction in skeletal muscle mass and function, is a prevalent complication in the Intensive Care Unit (ICU) and is related to increased mortality. This study aims to determine whether muscle and fat mass measurements at the T12 and L1 vertebrae using chest tomography can predict mortality among critically ill COVID-19 patients requiring invasive mechanical ventilation (MV). Methods: Fifty-one critically ill COVID-19 patients on MV underwent chest tomography within 72 h of ICU admission. Muscle mass was measured using the Core Slicer program. Results: After adjustment for potential confounding factors related to background and clinical parameters, a 1-unit increase in muscle mass, subcutaneous, and intra-abdominal fat mass at the L1 level was associated with approximately 1–2% lower odds of negative outcomes and in-hospital mortality. No significant association was found between muscle mass at the T12 level and patient outcomes. Furthermore, no significant results were observed when considering a 1-standard deviation increase as the exposure variable. Conclusion: Measuring muscle mass using chest tomography at the T12 level does not effectively predict outcomes for ICU patients. However, muscle and fat mass at the L1 level may be associated with a lower risk of negative outcomes. Additional studies should explore other potential markers or methods to improve prognostic accuracy in this critically ill population.

Producción Científica

Natalia Daniela Llobera mail , Evelyn Frias-Toral mail , Mariel Aquino mail , María Jimena Reberendo mail , Laura Cardona Díaz mail , Adriana García mail , Martha Montalván mail , Álvaro Velarde Sotres mail alvaro.velarde@uneatlantico.es, Sebastián Chapela mail ,

Llobera

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Olive Leaf Extracts With High, Medium, or Low Bioactive Compounds Content Differentially Modulate Alzheimer's Disease via Redox Biology

Alzheimer's disease (AD) involves β-amyloid plaques and tau hyperphosphorylation, driven by oxidative stress and neuroinflammation. Cyclooxygenase-2 (COX-2) and acetylcholinesterase (AChE) activities exacerbate AD pathology. Olive leaf (OL) extracts, rich in bioactive compounds, offer potential therapeutic benefits. This study aimed to assess the anti-inflammatory, anti-cholinergic, and antioxidant effects of three OL extracts (low, mid, and high bioactive content) in vitro and their protective effects against AD-related proteinopathies in Caenorhabditis elegans models. OL extracts were characterized for phenolic composition, AChE and COX-2 inhibition, as well as antioxidant capacity. Their effects on intracellular and mitochondrial reactive oxygen species (ROS) were tested in C. elegans models expressing human Aβ and tau proteins. Gene expression analyses examined transcription factors (DAF-16, skinhead [SKN]-1) and their targets (superoxide dismutase [SOD]-2, SOD-3, GST-4, and heat shock protein [HSP]-16.2). High-OL extract demonstrated superior AChE and COX-2 inhibition and antioxidant capacity. Low- and high-OL extracts reduced Aβ aggregation, ROS levels, and proteotoxicity via SKN-1/NRF-2 and DAF-16/FOXO pathways, whereas mid-OL showed moderate effects through proteostasis modulation. In tau models, low- and high-OL extracts mitigated mitochondrial ROS levels via SOD-2 but had limited effects on intracellular ROS levels. High-OL extract also increased GST-4 levels, whereas low and mid extracts enhanced GST-4 levels. OL extracts protect against AD-related proteinopathies by modulating oxidative stress, inflammation, and proteostasis. High-OL extract showed the most promise for nutraceutical development due to its robust phenolic profile and activation of key antioxidant pathways. Further research is needed to confirm long-term efficacy.

Producción Científica

Jose M. Romero‐Marquez mail , María D. Navarro‐Hortal mail , Alfonso Varela‐López mail , Rubén Calderón Iglesias mail ruben.calderon@uneatlantico.es, Juan G. Puentes mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Cristina Sánchez‐González mail , Jianbo Xiao mail , Roberto García‐Ruiz mail , Sebastián Sánchez mail , Tamara Y. Forbes‐Hernández mail , José L. Quiles mail jose.quiles@uneatlantico.es,

Romero‐Marquez

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Effects of a Garlic Hydrophilic Extract Rich in Sulfur Compounds on Redox Biology and Alzheimer's Disease Markers in Caenorhabditis Elegans

Garlic is a horticultural product highly valued for its culinary and medicinal attributes. The aim of this study was to evaluate the composition of a garlic hydrophilic extract as well as the influence on redox biology, Alzheimer's Disease (AD) markers and aging, using Caenorhabditis elegans as experimental model. The extract was rich in sulfur compounds, highlighting the presence of other compounds like phenolics, and the antioxidant property was corroborated. Regarding AD markers, the acetylcholinesterase inhibitory capacity was demonstrated in vitro. Although the extract did not modify the amyloid β-induced paralysis degree, it was able to improve, in a dose-dependent manner, some locomotive parameters affected by the hyperphosphorylated tau protein in C. elegans. It could be related to the effect found on GFP-transgenic stains, mainly regarding to the increase in the gene expression of HSP-16.2. Moreover, an initial investigation into the aging process revealed that the extract successfully inhibited the accumulation of intracellular and mitochondrial reactive oxygen species in aged worms. These results provide valuable insights into the multifaceted impact of garlic extract, particularly in the context of aging and neurodegenerative processes. This study lays a foundation for further research avenues exploring the intricate molecular mechanisms underlying garlic effects and its translation into potential therapeutic interventions for age-related neurodegenerative conditions.

Producción Científica

María D. Navarro‐Hortal mail , Jose M. Romero‐Marquez mail , Johura Ansary mail , Cristina Montalbán‐Hernández mail , Alfonso Varela‐López mail , Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Jianbo Xiao mail , Rubén Calderón Iglesias mail ruben.calderon@uneatlantico.es, Maurizio Battino mail maurizio.battino@uneatlantico.es, Cristina Sánchez‐González mail , Tamara Y. Forbes‐Hernández mail , José L. Quiles mail jose.quiles@uneatlantico.es,

Navarro‐Hortal