Propuesta de actualización sobre comunicación interna y la gestión del conflicto organizacional para personal directivo y administrativo de la reciente Sede Regional del Sur, de la Universidad de Costa Rica.
Tesis
Materias > Comunicación
Materias > Psicología
Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster
Universidad Internacional Iberoamericana México > Docencia > Trabajos finales de Máster
Cerrado
Español
El proyecto propone el diseño de una propuesta de actualización interna basada en comunicación y resolución de conflicto organizacional para miembros de dirección, Consejo de Sede, coordinaciones generales y administrativos de la reciente Sede Regional del Sur, de la Universidad de Costa Rica. Esta propuesta se realiza en un contexto de cambio en la dirección y en la figura organizativa de recinto a sede universitaria, por lo que por medio de diferentes espacios de capacitación se busca favorecer ese proceso de cambio, la comunicación interna, fortalecer los liderazgos y brindar herramientas para la resolución de conflictos organizacionales en este centro de estudios. Como primera parte, en el proyecto se identifican las deficiencias y necesidades de esta población en los temas relacionados con los ejes de comunicación interna y gestión del conflicto en el ámbito laboral a través de técnicas cualitativas como entrevistas focalizadas a profundidad, cuestionario en línea, un grupo de discusión, observación estructurada y revisión documental, y a partir de estos insumos, se definen los ejes de trabajo a atender y se plantea el diseño de una propuesta de actualización que consta de tres bloques temáticos con insumos que enriquecen a esta población con elementos sobre comunicación organizacional y asertiva, liderazgo, resolución de conflictos y estrategias aplicables en su campo laboral. La propuesta considera contenidos, actividades, duración, cronograma recomendado, recursos y necesidades, además de un plan de seguimiento para el cumplimiento de los objetivos. Cada una de las actividades está pensada de manera que puedan integrarse los temas y abarcar los contenidos que resultan de lo identificado en la primera parte. Un elemento de importancia es que en este periodo se logró validar el 50% de la propuesta con los públicos, de manera que se incorporan también elementos de mejora producto de esta validación para que las actividades y materiales puedan ser aplicables en la sede y mejorar los procesos internos y la convivencia de las personas trabajadoras. El interés de trabajar con esta población surge por contactos previos con las personas en dirección y por la anuencia que ofrecen para la consecución de los objetivos. Es importante señalar que según se mencionó, no se suelen realizar procesos de este tipo con la población de personas funcionarias, por lo que ofrecer este espacio y tomar en cuenta sus necesidades, resultó de mucho interés para la participación e integración del personal tanto en el proceso de recolección de datos como de validación de la propuesta. Finalmente, este proceso le brinda a las personas tomadoras de decisión una serie de insumos de relevancia para considerar en esta nueva gestión, tanto en los temas específicos de la propuesta, como otros espacios de actualización y capacitación que las personas funcionarias quisieran tener para enriquecer su trabajo y mejorar el ambiente, la cultura y el clima organizacional.
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Oviedo Rodriguez, Cinthia Maria
mail
cinthia.oviedo.rodriguez@gmail.com
(2022)
Propuesta de actualización sobre comunicación interna y la gestión del conflicto organizacional para personal directivo y administrativo de la reciente Sede Regional del Sur, de la Universidad de Costa Rica.
Masters thesis, SIN ESPECIFICAR.
Resumen
El proyecto propone el diseño de una propuesta de actualización interna basada en comunicación y resolución de conflicto organizacional para miembros de dirección, Consejo de Sede, coordinaciones generales y administrativos de la reciente Sede Regional del Sur, de la Universidad de Costa Rica. Esta propuesta se realiza en un contexto de cambio en la dirección y en la figura organizativa de recinto a sede universitaria, por lo que por medio de diferentes espacios de capacitación se busca favorecer ese proceso de cambio, la comunicación interna, fortalecer los liderazgos y brindar herramientas para la resolución de conflictos organizacionales en este centro de estudios. Como primera parte, en el proyecto se identifican las deficiencias y necesidades de esta población en los temas relacionados con los ejes de comunicación interna y gestión del conflicto en el ámbito laboral a través de técnicas cualitativas como entrevistas focalizadas a profundidad, cuestionario en línea, un grupo de discusión, observación estructurada y revisión documental, y a partir de estos insumos, se definen los ejes de trabajo a atender y se plantea el diseño de una propuesta de actualización que consta de tres bloques temáticos con insumos que enriquecen a esta población con elementos sobre comunicación organizacional y asertiva, liderazgo, resolución de conflictos y estrategias aplicables en su campo laboral. La propuesta considera contenidos, actividades, duración, cronograma recomendado, recursos y necesidades, además de un plan de seguimiento para el cumplimiento de los objetivos. Cada una de las actividades está pensada de manera que puedan integrarse los temas y abarcar los contenidos que resultan de lo identificado en la primera parte. Un elemento de importancia es que en este periodo se logró validar el 50% de la propuesta con los públicos, de manera que se incorporan también elementos de mejora producto de esta validación para que las actividades y materiales puedan ser aplicables en la sede y mejorar los procesos internos y la convivencia de las personas trabajadoras. El interés de trabajar con esta población surge por contactos previos con las personas en dirección y por la anuencia que ofrecen para la consecución de los objetivos. Es importante señalar que según se mencionó, no se suelen realizar procesos de este tipo con la población de personas funcionarias, por lo que ofrecer este espacio y tomar en cuenta sus necesidades, resultó de mucho interés para la participación e integración del personal tanto en el proceso de recolección de datos como de validación de la propuesta. Finalmente, este proceso le brinda a las personas tomadoras de decisión una serie de insumos de relevancia para considerar en esta nueva gestión, tanto en los temas específicos de la propuesta, como otros espacios de actualización y capacitación que las personas funcionarias quisieran tener para enriquecer su trabajo y mejorar el ambiente, la cultura y el clima organizacional.
Tipo de Documento: | Tesis (Masters) |
---|---|
Palabras Clave: | Mediación y resolución de conflictos; Comunicación organizacional; Cambio organizacional; Herramientas de comunicación, Gestión de conflictos en sedes regionales. |
Clasificación temática: | Materias > Comunicación Materias > Psicología |
Divisiones: | Universidad Europea del Atlántico > Docencia > Trabajos finales de Máster Universidad Internacional Iberoamericana México > Docencia > Trabajos finales de Máster |
Depositado: | 10 May 2024 23:30 |
Ultima Modificación: | 10 May 2024 23:30 |
URI: | https://repositorio.unini.edu.mx/id/eprint/3204 |
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open
The main aim of this study was to analyse the influence of e-learning training on the acquisition of competences in basketball coaches in Cantabria. The current landscape of basketball coach training shows an increasing demand for innovative training models and emerging pedagogies, including e-learning-based methodologies. The study sample consisted of fifty students from these courses, all above 16 years of age (36 males, 14 females). Among them, 16% resided outside the autonomous community of Cantabria, 10% resided more than 50 km from the city of Santander, 36% between 10 and 50 km, 14% less than 10 km, and 24% resided within Santander city. Data were collected through a Google Forms survey distributed by the Cantabrian Basketball Federation to training course students. Participation was voluntary and anonymous. The survey, consisting of 56 questions, was validated by two sports and health doctors and two senior basketball coaches. The collected data were processed and analysed using Microsoft® Excel version 16.74, and the results were expressed in percentages. The analysis revealed that 24.60% of the students trained through the e-learning methodology considered themselves fully qualified as basketball coaches, contrasting with 10.98% of those trained via traditional face-to-face methodology. The results of the study provide insights into important characteristics that can be adjusted and improved within the investigated educational process. Moreover, the study concludes that e-learning training effectively qualifies basketball coaches in Cantabria.
Josep Alemany Iturriaga mail josep.alemany@uneatlantico.es, Álvaro Velarde-Sotres mail alvaro.velarde@uneatlantico.es, Javier Jorge mail , Kamil Giglio mail ,
Alemany Iturriaga
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open
Plant stress reduction research has advanced significantly with the use of Artificial Intelligence (AI) techniques, such as machine learning and deep learning. This is a significant step toward sustainable agriculture. Innovative insights into the physiological responses of plants mostly crops to drought stress have been revealed through the use of complex algorithms like gradient boosting, support vector machines (SVM), recurrent neural network (RNN), and long short-term memory (LSTM), combined with a thorough examination of the TYRKC and RBR-E3 domains in stress-associated signaling proteins across a range of crop species. Modern resources were used in this study, including the UniProt protein database for crop physiochemical properties associated with specific signaling domains and the SMART database for signaling protein domains. These insights were then applied to deep learning and machine learning techniques after careful data processing. The rigorous metric evaluations and ablation analysis that typified the study’s approach highlighted the algorithms’ effectiveness and dependability in recognizing and classifying stress events. Notably, the accuracy of SVM was 82%, while gradient boosting and RNN showed 96%, and 94%, respectively and LSTM obtained an astounding 97% accuracy. The study observed these successes but also highlights the ongoing obstacles to AI adoption in agriculture, emphasizing the need for creative thinking and interdisciplinary cooperation. In addition to its scholarly value, the collected data has significant implications for improving resource efficiency, directing precision agricultural methods, and supporting global food security programs. Notably, the gradient boosting and LSTM algorithm outperformed the others with an exceptional accuracy of 96% and 97%, demonstrating their potential for accurate stress categorization. This work highlights the revolutionary potential of AI to completely disrupt the agricultural industry while simultaneously advancing our understanding of plant stress responses.
Tariq Ali mail , Saif Ur Rehman mail , Shamshair Ali mail , Khalid Mahmood mail , Silvia Aparicio Obregón mail silvia.aparicio@uneatlantico.es, Rubén Calderón Iglesias mail ruben.calderon@uneatlantico.es, Tahir Khurshaid mail , Imran Ashraf mail ,
Ali
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open
Carotenoids Intake and Cardiovascular Prevention: A Systematic Review
Background: Cardiovascular diseases (CVDs) encompass a variety of conditions that affect the heart and blood vessels. Carotenoids, a group of fat-soluble organic pigments synthesized by plants, fungi, algae, and some bacteria, may have a beneficial effect in reducing cardiovascular disease (CVD) risk. This study aims to examine and synthesize current research on the relationship between carotenoids and CVDs. Methods: A systematic review was conducted using MEDLINE and the Cochrane Library to identify relevant studies on the efficacy of carotenoid supplementation for CVD prevention. Interventional analytical studies (randomized and non-randomized clinical trials) published in English from January 2011 to February 2024 were included. Results: A total of 38 studies were included in the qualitative analysis. Of these, 17 epidemiological studies assessed the relationship between carotenoids and CVDs, 9 examined the effect of carotenoid supplementation, and 12 evaluated dietary interventions. Conclusions: Elevated serum carotenoid levels are associated with reduced CVD risk factors and inflammatory markers. Increasing the consumption of carotenoid-rich foods appears to be more effective than supplementation, though the specific effects of individual carotenoids on CVD risk remain uncertain.
Sandra Sumalla Cano mail sandra.sumalla@uneatlantico.es, Imanol Eguren García mail imanol.eguren@uneatlantico.es, Álvaro Lasarte García mail , Thomas Prola mail thomas.prola@uneatlantico.es, Raquel Martínez Díaz mail raquel.martinez@uneatlantico.es, Iñaki Elío Pascual mail inaki.elio@uneatlantico.es,
Sumalla Cano
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en
open
Background/Objectives: The diet quality of younger individuals is decreasing globally, with alarming trends also in the Mediterranean region. The aim of this study was to assess diet quality and adequacy in relation to country-specific dietary recommendations for children and adolescents living in the Mediterranean area. Methods: A cross-sectional survey was conducted of 2011 parents of the target population participating in the DELICIOUS EU-PRIMA project. Dietary data and cross-references with food-based recommendations and the application of the youth healthy eating index (YHEI) was assessed through 24 h recalls and food frequency questionnaires. Results: Adherence to recommendations on plant-based foods was low (less than ∼20%), including fruit and vegetables adequacy in all countries, legume adequacy in all countries except for Italy, and cereal adequacy in all countries except for Portugal. For animal products and dietary fats, the adequacy in relation to the national food-based dietary recommendations was slightly better (∼40% on average) in most countries, although the Eastern countries reported worse rates. Higher scores on the YHEI predicted adequacy in relation to vegetables (except Egypt), fruit (except Lebanon), cereals (except Spain), and legumes (except Spain) in most countries. Younger children (p < 0.005) reporting having 8–10 h adequate sleep duration (p < 0.001), <2 h/day screen time (p < 0.001), and a medium/high physical activity level (p < 0.001) displayed a better diet quality. Moreover, older respondents (p < 0.001) with a medium/high educational level (p = 0.001) and living with a partner (p = 0.003) reported that their children had a better diet quality. Conclusions: Plant-based food groups, including fruit, vegetables, legumes, and even (whole-grain) cereals are underrepresented in the diets of Mediterranean children and adolescents. Moreover, the adequate consumption of other important dietary components, such as milk and dairy products, is rather disregarded, leading to substantially suboptimal diets and poor adequacy in relation to dietary guidelines.
Francesca Giampieri mail francesca.giampieri@uneatlantico.es, Alice Rosi mail , Francesca Scazzina mail , Evelyn Frias-Toral mail , Osama Abdelkarim mail , Mohamed Aly mail , Raynier Zambrano-Villacres mail , Juancho Pons mail , Laura Vázquez-Araújo mail , Sandra Sumalla Cano mail sandra.sumalla@uneatlantico.es, Iñaki Elío Pascual mail inaki.elio@uneatlantico.es, Lorenzo Monasta mail , Ana Mata mail , María Isabel Pardo mail , Pablo Busó mail , Giuseppe Grosso mail ,
Giampieri
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open
Editorial: Host-bacteria interactions in fish pathogens
In order to promote the sustainable development of aquaculture, it is of great importance to better understand fish diseases caused by classic and emerging bacterial pathogens. Strains of classic fish pathogens such as Aeromonas, Vibrio, Photobacterium, Edwardsiella, Yersinia, Flavobacterium, or Piscirickettsia.
José Ramos-Vivas mail jose.ramos@uneatlantico.es, Félix Acosta mail ,
Ramos-Vivas